Teorie powstawania choroby wrzodowej

Teoria naczyniowa Teoria naczyniowa Wirchoia twierdzi, że pierwotną przyczyną choroby wrzodowej są zaburzenia krążenia w odpowiednich odcinkach błony śluzowej, doprowadzające do ich martwicy. Tkanka martwicza ulega strawieniu przez sok żołądkowy i powstaje niegojący się wrzód. Zaburzenia krążenia mogą powstać z powodu zatoru, zakrzepu, zmian ścianki naczyniowej lub też skurczu naczynia odżywiającego dany odcinek błony śluzowej. Teoria ta nie znalazła potwierdzenia w doświadczeniach na zwierzętach, gdyż wykazano, że wrzody mogą powstać bez poprzedzających je zmian naczyniowych takich, o jakich myślał Wrchow. Prócz tego anatomia poucza, że w błonie śluzowej i w ścianie żołądka znajdują się liczne zespolenia naczyniowe. Ustalono również, że anatomiczne zmiany naczyniowe w żołądku nie zawsze prowadzą do powstawania wrzodu, teoria, więc naczyniowa nie została przyjęta, chociaż zwróciła uwagę na zmiany czynnościowe w ukrwieniu błony śluzowej żo1ądka. Odrzucono również teorię niedokrwienia błony śluzowej żołądka, powstałego z powodu skurczu jego mięśniówki, która wtedy zaciska naczynia, co prowadzi do niedokrwienia błony śluzowej żołądka Bergmann. Teoria trawienna peptyczna według teorii trawiennej Riegel, Bouveret głównymi czynnikami wpływającymi na powstawanie wrzodu żołądka są kwaśność soku żołądkowego i jego siła enzymatyczna. Zwiększona kwaśność i siła trawienna soku powodują strawienie odcinka błony śluzowej żołądka nawet bez jej uszkodzenia. [podobne: pogoda długoterminowa bolesławiec, badania w rodk wzory, okulary do czytania i komputera ]

0 thoughts on “Teorie powstawania choroby wrzodowej”

Powiązane tematy z artykułem: badania w rodk wzory okulary do czytania i komputera pogoda długoterminowa bolesławiec