Teoria braku enterogastronów

Jeżeli nastąpi zmniejszenie się wydzielania śluzu i obniżenie jego zasadowości, to ochrona błony śluzowej jest niedostateczna i sok żołądkowy może ją trawić, co prowadzi do powstawania wrzodu. Teoria braku enterogastronów Walawski opiera się na tym, że jelito grube nie wytwarza dostatecznej ilości ciał hamujących wydzielanie soku żołądkowego a humoralnej, czyli enterogastronów. Powstaje wtedy nieprzerwane wydzielanie soku żołądkowego nawet w okresach między przyjmowaniem pokarmów. Sok żołądkowy nie zobojętniony w pustym żołądku ma większą kwaśność i siłę trawienną, w związku, z czym odcinki drogi żołądkowej Waldeyera, jako narządu szczątkowego, łatwo poddają się trawieniu. Ta teoria miałaby poparcie w spostrzeżeniach klinicznych powstawania nadkwaśności i wrzodu żołądka po usunięciu wyrostka robaczkowego lub sprawach chorobowych toczących się w jelitach grubych. Te, bowiem odcinki przewodu pokarmowego są źródłem ciał hamujących wydzielanie soku żołądkowego. Teoria braku enterogastronów byłaby, więc teorią humoralną w powstawaniu choroby wrzodowej żołądka, z tym zastrzeżeniem, że brak enterogastronów musi kojarzyć się jeszcze z innymi czynnikami sprzyjającymi powstawaniu tej choroby. Teoria nieżytowa Teoria niezytowa Konietzny, Deulajoy, Korczyński i Jaworski twierdzi, że wrzód żołądka powstaje wtedy, kiedy błona śluzowa żołądka ulega stanom zapalnym. [więcej w: allegro aktywacja, pogoda długoterminowa bolesławiec, gorset allegro ]

0 thoughts on “Teoria braku enterogastronów”

1. Mój mąż prawie pięć lat temu miał udar niedokrwienny połowiczny prawostronny.

Powiązane tematy z artykułem: allegro aktywacja gorset allegro pogoda długoterminowa bolesławiec